Zajęcia edukacyjne

Rok szkolny 2025/2026

 

Biblioteka Pedagogiczna w Zgierzu Filia w Kutnie zaprasza nauczycieli, wychowawców oraz uczniów wszystkich etapów edukacyjnych do udziału w inspirujących zajęciach edukacyjnych.

Przygotowana oferta sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży – wspiera kompetencje czytelnicze, emocjonalne, społeczne i cyfrowe, jednocześnie wpisując się w aktualne priorytety polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026.

Zajęcia realizowane są w różnorodnych formach: warsztatów, lekcji bibliotecznych, spotkań literackich oraz działań twórczych. W pracy z uczestnikami wykorzystujemy nowoczesne i angażujące metody, m.in. biblioterapię, arteterapię, teatrzyk Kamishibai, zabawy ruchowe, elementy kodowania oraz technologie cyfrowe. Dzięki temu zajęcia nie tylko rozwijają wyobraźnię i kreatywność, lecz także wspierają kształtowanie kompetencji kluczowych w XXI wieku.

  

  1. ZAJĘCIA DLA PRZEDSZKOLI

 

Bajki z teatrzykiem Kamishibai

Dzieci poznają nową formę przekazu literackiego, rozwijają kompetencje językowe i artystyczne, a także uczą się współpracy i wyrażania emocji poprzez sztukę.

 

Dzień Pluszowego Misia

Przedszkolaki poznają historię Dnia Pluszowego Misia, rozwijają wyobraźnię i uczą się współpracy, a ich ulubione pluszaki stają się bohaterami dnia pełnego radości i ciepła.

 

Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek

Dzieci poznają różnorodność bajkowych bohaterów, rozwijają kreatywność i uczą się współdziałania w grupie, a całość przebiega w atmosferze radości i fantazji.

 

Bajka dobra na wszystko

Przedszkolaki odkrywają, że bajki mogą pomagać w trudnych chwilach, uczą ważnych wartości i rozwijają wyobraźnię oraz wrażliwość.

 

Gdzie są święta – poszukujemy ducha Świąt Wielkanocnych

Dzieci odkrywają głębszy sens Wielkanocy, uczą się łączyć tradycję z osobistym przeżyciem i rozwijają kreatywność w świątecznej atmosferze

 

Boże Narodzenie – obrzędy ukryte w bajce

Dzieci poznają znaczenie świątecznych tradycji poprzez literaturę, uczą się dostrzegać wartości ukryte w opowieściach i rozwijają wrażliwość oraz kreatywność.

 

Cztery pory roku (zajęcia cykliczne)

Uczestnicy zajęć uczą się dostrzegać piękno zmieniającej się przyrody, rozwijają kreatywność i zdobywają wiedzę o świecie w sposób naturalny i angażujący.

 

Ozoboty – programowanie nie jest trudne

Dzieci przekonują się, że programowanie może być proste i przyjemne, uczą się podstaw kodowania oraz rozwijają kompetencje przyszłości w atmosferze zabawy i współpracy.

 

Geniboty – jak to leciało?
Uczestnicy warsztatów potrafią zaprogramować robota do wykonania określonego zadania. Rozumieją podstawowe zasady kodowania. Potrafią współpracować i rozwiązywać

problemy.

  

  1. ZAJĘCIA DLA KLAS I–III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

Biblioteka – świat, który warto poznać

W czasie warsztatów jest stworzona doskonała okazja, by pokazać dzieciom lub młodzieży, że biblioteka to coś więcej niż tylko miejsce z książkami.

 

Książki ze smakiem
Podczas zajęć uczniowie w nowatorski sposób poznają budowę książki.  Rozbudzenie zainteresowań literaturą poprzez kulinarne inspiracje zawarte w książkach. Zachęta do dalszego czytania i eksperymentowania w kuchni.

 

Moje prawa – ważna sprawa
Zapoznanie uczniów z podstawowymi prawami dziecka. Kształtowanie postawy szacunku wobec innych. Uświadomienie dzieciom, że prawa idą w parze z odpowiedzialnością „Które prawo jest dla mnie najważniejsze?” Informacja o telefonie zaufania i instytucjach wspierających dzieci.

 

Jak powstaje książka?
Zapoznanie uczestników zajęć z etapami tworzenia książki. Rozwijanie zainteresowania literaturą i czytaniem. Kształtowanie szacunku do pracy twórców książek. Zachęta do odwiedzania biblioteki i szanowania książek.

 

Jak zostać czytelnikiem?
Wprowadzenie uczniów w świat biblioteki. Zachęcenie do czytania książek i korzystania ze zbiorów bibliotecznych. Kształtowanie szacunku do książki jako dobra wspólnego.

 

Wielkanocne zwyczaje na ziemi łęczyckiej & łowickiej
Zapoznanie uczestników z literaturą poświęconą folklorowi oraz kulturze regionalnej w literaturze. Poznanie regionalnych zwyczajów wielkanocnych. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego. Rozwijanie kreatywności i umiejętności manualnych. Integracja uczestników poprzez wspólne działania.

 

Czytamy z sercem
Promowanie czytelnictwa i głośnego czytania. Poszerzanie wiedzy o sercu – jego funkcji, chorobach i profilaktyce. Kształtowanie postawy empatii i troski o zdrowie własne i innych.

 

Czytamy bez taty i mamy – teatrzyk Kamishibai
Rozwijanie empatii i rozumienia emocji. Wzmacnianie potrzeby kontaktu z książką i literaturą. Zapoznanie dzieci z formą teatrzyku Kamishibai jako sposobem opowiadania historii (dopasowujemy treści bajki, opowiadań według potrzeb po konsultacji; posiadamy ponad 100 tytułów o wszelakiej tematyce: ekologicznej…, prozdrowotnej…, patriotycznej…, dotyczącej profilaktyki – przemocy rówieśniczej…).

 

Czy potrafisz radzić sobie ze złością?
Uświadomienie uczniom, że złość jest naturalną emocją. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i kontrolowania złości. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne reakcje emocjonalne.

 

O przyjaźni i zaufaniu – co to znaczy?
Uświadomienie uczniom znaczenia przyjaźni i zaufania w relacjach międzyludzkich. Kształtowanie postawy otwartości, empatii i odpowiedzialności. Rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy.

 

Ozoboty to nic trudnego – kodowanie
Zapoznanie uczestników z robotem Ozobot i jego możliwościami. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i planowania. Kształtowanie kompetencji cyfrowych poprzez zabawę. Wzmacnianie współpracy i komunikacji w grupie.

 

Biblioteka to nie tylko książki…?
Poszerzenie wiedzy o funkcjach współczesnej biblioteki. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych. Kształtowanie postawy otwartości na kulturę, technologię i współpracę. Zachęta do odwiedzenia biblioteki i korzystania z jej różnorodnych zasobów.

 

Czytamy emocje i w emocjach!
Rozwijanie świadomości emocjonalnej dzieci. Kształtowanie empatii i umiejętności rozpoznawania oraz wyrażania uczuć. Wzmacnianie pozytywnego stosunku do siebie i innych.

 

Historia i legendy Kutna i okolic
Rozbudzanie zainteresowania historią lokalną. Poznanie wybranych legend związanych z Kutnem i regionem kutnowskim. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego.

 

Przez wieki do współczesnej książki
Etapy rozwoju książki od starożytności do współczesności. Uczestnik potrafi rozróżnić książkę rękopiśmienną, drukowaną i elektroniczną, rozumie znaczenie wynalazku druku dla rozwoju kultury potrafi wskazać różnice między dawnymi a współczesnymi formami książki. Zachęta do odwiedzenia biblioteki i poznania różnych form książek.

 

Zwyczaje i tradycje świąt Bożego Narodzenia/Wielkanocy
Zapoznanie uczniów z tradycjami dwóch najważniejszych świąt chrześcijańskich. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego. Rozwijanie umiejętności porównywania zwyczajów i obrzędów. Zachęta do rozmów z rodziną o świątecznych zwyczajach

 

Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze
Zapoznanie uczniów z tradycjami i zwyczajami andrzejkowymi. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego.  Rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez zabawy i wróżby. Rozmowa o tym, że wróżby to zabawa, a przyszłość zależy od naszych działań.

 

Wielka historia małej kreski

Rozwijanie wrażliwości estetycznej i emocjonalnej. Kształtowanie umiejętności interpretacji tekstu i ilustracji. Zachęcanie do refleksji nad własnymi talentami i pasjami. Zachęta do odkrywania własnych pasji i talentów.

 

Tylko kliknąłem… bezpieczeństwo dziecka w sieci
Uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu. Kształtowanie odpowiedzialnych postaw w sieci. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania ryzykownych sytuacji online.

 

Jan Kochanowski – ojciec polskiej poezji
Poznanie sylwetki Jana Kochanowskiego jako twórcy epoki renesansu. Zrozumienie znaczenia jego twórczości dla rozwoju języka i literatury polskiej. Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji tekstu literackiego.

 

  1. ZAJĘCIA DLA KLAS IV–VI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

Szlakiem legend powiatu łęczyckiego & łowickiego
Rozbudzanie zainteresowania historią i kulturą regionu. Poznanie wybranych legend związanych z Łęczycą i Łowiczem. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa lokalnego. Rozwijanie umiejętności interpretacji tekstu literackiego i pracy z mapą.

 

W gąszczu informacji
Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i analizy informacji. Kształtowanie postawy odpowiedzialnego odbiorcy mediów. Uświadomienie uczniom mechanizmów manipulacji i dezinformacji.

 

Poznaję zabytki – kutnowskie i okolice
Rozbudzanie zainteresowania historią i kulturą lokalną. Poznanie najważniejszych zabytków Kutna i okolic. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa narodowego i regionalnego.

 

Książki pisane Brajlem – po co są zmysły?
Rozwijanie świadomości zmysłowej u dzieci. Zapoznanie z funkcją zmysłów w poznawaniu świata. Wprowadzenie do tematu pisma Braille’a i życia osób niewidomych. Kształtowanie postawy empatii i otwartości na potrzeby innych.

 

Czym jest prawo autorskie?
Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami prawa autorskiego. Kształtowanie postawy szacunku wobec cudzej twórczości. Rozwijanie umiejętności świadomego korzystania z zasobów kultury i Internet.

 

Inny nie znaczy gorszy
Kształtowanie postawy tolerancji wobec odmienności. Rozwijanie empatii i umiejętności współpracy. Uświadomienie uczniom wartości różnorodności w społeczeństwie. Zachęta do życzliwości i otwartości w codziennych relacjach.

 

Od tabliczki glinianej do tabletu
Zapoznanie uczniów z rozwojem form zapisu i przekazu informacji na przestrzeni dziejów. Kształtowanie świadomości roli książki i technologii w życiu człowieka. Rozwijanie umiejętności porównywania dawnych i współczesnych form komunikacji. Zachęta do odwiedzenia biblioteki i poznania różnych form książek.

 

Internetowe narzędzia i zbiory specjalne, czyli multimedialnie
Zapoznanie uczniów z wybranymi internetowymi narzędziami edukacyjnymi. Poznanie cyfrowych zbiorów specjalnych (biblioteki cyfrowe, archiwa, muzea online). Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcji i krytycznej analizy informacji multimedialnej. Zachęta do samodzielnego eksplorowania zbiorów cyfrowych w czasie wolnym.

 

Lektury to nie tylko książki
Poszerzenie pojęcia „lektury” jako formy kontaktu z tekstem kultury. Zapoznanie uczniów z różnorodnymi formami przekazu treści literackich.  Rozwijanie kompetencji czytelniczych i medialnych. Zachęta do korzystania z różnych form kontaktu z literaturą.

 

Z historii – FOLKOLR
Zapoznanie uczniów z pojęciem folkloru i jego znaczeniem dla kultury narodowej.  Rozwijanie świadomości historycznej i regionalnej. Kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji i dziedzictwa kulturowego. „Folklor to historia, która żyje w nas”. Zachęta do poznawania lokalnych tradycji i rozmów z dziadkami o dawnych zwyczajach.

 

Historia powiatu kutnowskiego w oparciu o tradycje
Rozbudzanie zainteresowania historią lokalną i tradycjami regionu. Kształtowanie postawy szacunku wobec dziedzictwa kulturowego. Uświadomienie uczniom znaczenia tradycji w budowaniu tożsamości regionalnej. Zachęta do rozmów z rodziną o dawnych obrzędach i tradycjach.

 

Czary i magia w baśni – teatrzyk Kamishibai
Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci poprzez kontakt z baśnią. Zapoznanie z japońską formą opowiadania historii – teatrzykiem Kamishibai. Kształtowanie umiejętności słuchania, wypowiadania się i pracy zespołowej.

 

Wielka i mała Litera, czyli jak zostać średniowiecznym skrybą?
Utrwalenie zasad pisowni wielką i małą literą. Rozwijanie zainteresowania historią pisma i średniowieczną sztuką książki. Kształtowanie estetyki pisma i dbałości o poprawność językową. Zachęta do dalszego ćwiczenia pisowni i kaligrafii.

 

  1. ZAJĘCIA DLA KL. VII–VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

 

Biblioteczne pogotowie humanistyczne
Rozwijanie kompetencji czytelniczych i interpretacyjnych. Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia. Pokazanie roli biblioteki jako miejsca wsparcia intelektualnego i emocjonalnego. Zaproszenie do korzystania z zasobów biblioteki.

 

O prawach człowieka
Uświadomienie uczniom znaczenia praw człowieka. Rozwijanie postawy szacunku wobec innych. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i reagowania na naruszenia praw.

 

Przytul hejtera
Uwrażliwienie młodzieży na zjawisko hejtu i mowy nienawiści. Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych. Kształtowanie postaw empatycznych i odpowiedzialnych w sieci. Zachęta do tworzenia „sieci wsparcia” w klasie i online.

 

Przemoc rówieśnicza
Uświadomienie uczniom znaczenia praw człowieka. Rozwijanie postawy szacunku wobec innych. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i reagowania na naruszenia praw. Zaproszenie do dalszego działania na rzecz przeciwdziałaniu przemocy wśród rówieśników.

 

W kręgu tradycji – o zwyczajach świątecznych regionu
Rozwijanie świadomości kulturowej i tożsamości regionalnej. Kształtowanie szacunku dla tradycji i dziedzictwa lokalnego.

 

Ozoboty/Geniboty
Rozwijanie kompetencji cyfrowych i logicznego myślenia. Wprowadzenie do podstaw programowania. Kształtowanie umiejętności współpracy i komunikacji.

 

  1. ZAJĘCIA DLA SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH

 

 Niepełnosprawność?… – Porozmawiajmy o tolerancji….
Uwrażliwienie uczniów na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Rozwijanie postawy tolerancji, empatii i otwartości. Przełamywanie stereotypów i uprzedzeń.

 

Biblioteka od A do Z
Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji. Kształtowanie kompetencji czytelniczych i informacyjnych. Zapoznanie z funkcjonowaniem biblioteki pedagogicznej i cyfrowej.

 

Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji – od książki do e-booków
Kształtowanie kompetencji informacyjnych i medialnych. Rozwijanie umiejętności selekcji i oceny źródeł informacji. Uświadomienie roli źródeł informacji w edukacji i życiu codziennym. Zachęta do świadomego korzystania z różnych form informacji.

 

Bibliografia bez tajemnic
Rozwijanie kompetencji informacyjnych i medialnych. Kształtowanie postawy krytycznego odbioru treści. Zachęcanie do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z różnych źródeł informacji. Zachęta do korzystania z bibliotek, baz danych, rzetelnych portali edukacyjnych.

 

Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich wartość informacyjna
Zapoznanie uczniów z rodzajami dokumentów gromadzonych w bibliotece. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. Uświadomienie wartości informacyjnej dokumentów bibliotecznych w edukacji i samokształceniu. Zachęta do korzystania z biblioteki jako źródła rzetelnej wiedzy.

 

Biblioteki cyfrowe i katalogi online
Rozwijanie kompetencji informacyjnych i cyfrowych. Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji. Zachęcanie do korzystania z legalnych i wiarygodnych źródeł wiedzy. Zachęta do korzystania z katalogów online i bibliotek cyfrowych w nauce i życiu codziennym.

 

Bibliografia regionalna – źródło wiedzy o mieście i regionie
Rozwijanie świadomości regionalnej i lokalnego patriotyzmu. Kształtowanie umiejętności korzystania z bibliografii jako źródła informacji. Zachęcanie do poznawania historii i kultury własnego regionu. Zachęta do tworzenia własnych mini-bibliografii tematycznych (np. „Kutno w literaturze”).

 

Kutno i okolice powiat wielokulturowy – o tradycjach tolerancji i akceptacji
Poznanie dziedzictwa kulturowego regionu kutnowskiego oraz kształtowanie postawy otwartości i szacunku wobec różnorodności. Rozwijanie świadomości regionalnej i historycznej. Kształtowanie postawy tolerancji, akceptacji i dialogu międzykulturowego. Uświadomienie roli wielokulturowości w historii i współczesności regionu.

 

Sławni mieszkańcy powiatu kutnowskiego
Poznanie sylwetek znanych osób związanych z powiatem kutnowskim oraz ich wpływu na kulturę, naukę i życie społeczne.

 

Bez względu na treść – powieść może być ciekawa – prawda czy fałsz?
Rozważenie tezy: „Bez względu na treść – powieść może być ciekawa” poprzez analizę literacką, refleksję czytelniczą i dyskusję. Kształtowanie umiejętności krytycznego odbioru tekstów literackich. Rozwijanie kompetencji argumentacyjnych i interpretacyjnych. Zachęcanie do refleksji nad własnymi preferencjami czytelniczymi.

 

Istnieje możliwość umówienia się na indywidualne zajęcia na każdym poziomie nauki i ustalenia tematu zajęć po konsultacji.

 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Wszystkie zajęcia są bezpłatne.
  • Zajęcia odbywają się w siedzibie Biblioteki Pedagogicznej w Zgierzu – Filii w Kutnie (ul. Jagiełły 6), a wybrane – także w placówkach.
  • Terminy należy uzgadniać:

W przypadku odwołania zajęć przez nauczyciela prosimy o powiadomienie pracowników biblioteki co najmniej na dzień przed zajęciami.

  • Zajęcia prowadzone są:
    • w poniedziałki w godz. 8.30–14.30
    • od wtorku do piątku w godz. 8.15–10.00.

 

Serdecznie zapraszamy do korzystania z naszej oferty!